Charles-Alexandre de Jollage
Francuski organista i klawesynista. Pozostawił po sobie tylko jeden zbiór utworów klawesynowych zatytułowanych: Premier Livre de Pièces de clavecin 1738. Pomimo dostepu do wielu źródeł, opracowań, katalogów bibliotecznych wciąż niewiele wiemy o tym kompozytorze. Nadal pozostaje problematyczna data jego urodzin. Wzmianka o kompozytorze pojawia się w Documents inédits sur les organistes français des XVIIe et XVIIIe siècles Georges Servières. Moje zainteresowanie życiem i twórczością Jollage wyniknęło przede wszystkim z faktu, że był on organistą króla polskiego Stanisława Leszczyńskiego. Dowiadujemy się o tym z tytułowej strony zbioru:
Pierwsza Księga utworów klawesynowych dedykowana Madame la Marquise de Clermont d’ Amboise skomponowana przez Pana Jollage który jest Organistą Króla Polski
Rok 1733 był prawdopodobnie rokiem powołania Jollage na organistę Jego Królewskiej Mości. Jollage objął stanowisko organisty w kaplicy w Luneville po Mathias Vinand. Nastepnie funkcje organisty pełnił w Paryżu w Notre-Dame des Victoires, by od 1755 roku zostać organistą katedry Notre-Dame pracując kwartalnie wraz z: René Drouard du Bousset, Louis-Claude Daquin i Armand-Louis Couperin. Zmarł w 1761 roku.
Premier Livre de Pièces de clavecin to jedyny zachowany zbiór kompozycji Jollage, który prawdopodobnie miał być kontynuowany o kolejne zbiory. Utwory pogrupowane tonacjami tworzą 2 suity w tonacjach: A- dur i G-dur. Poza tańcami wszystkie utwory mają nadane tytuły i często określenie Rondeau. Mogą stanowić znakomitą literaturę klawesynową dla młodych adeptów tejże sztuki. W swoich miniaturach Jollage wykorzystał ornamenty powszechnie stosowane, także znane z tabeli F. Couperina Le Grand, pozostawił także własną tabelę ozdobników.
Całość artykułu o Jollage i jego utworach dostępna na stronie:
https://notesmuzyczny.pl/resources/html/article/details?id=616935
Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Filatura w drodze
Filatura w drodze to wędrowny cykl koncertów zespołu muzyki dawnej Filatura di Musica, którego jestem pomysłodawczynią. W ramach zadania prezentujemy różne programy koncertowe z polską i włoską muzyką XVI i XVII wieku wykonaną na instrumentach historycznych. W ostatnich 3 latach koncerty odbyły się w Bieszczadach (Uherce, Zwierzyń, Baligród), na Pomorzu w Jastarni oraz w Zgierzu i Ozorkowie. Wydarzenie promuje także dziedzictwo kulturowe, a każdy z koncertów poprzedza prelekcja dra hab. Marka Nahajowskiego – kierownika artystycznego zespołu przybliżająca kontekst historyczny i prezentowane dzieła.
Filatura w sieci
Czas pandemii przyniósł wiele ciekawych projektów m.in. Filatura w sieci czyli cykl koncertów online realizowanych przez Fundację Krośnieńską im. Ignacego Paderewskiego i zespół muzyki dawnej Filatura di Musica w ramach programu Kultura w sieci. Projekt ma charakter edukacyjno-artystyczny. W jego ramach zostały zarejestrowane trzy różne programy koncertowe, połączone z prelekcjami przybliżającymi genezę prezentowanych utworów i ich kontekst historyczny. Filatura w sieci prezentuje kulturę muzyczną minionych epok także w kontekście zabytkowej architektury polskiej – wnętrzach Muzeum Podkarpackiego i Bazyliki Kolegiackiej św. Trójcy w Krośnie. Program pierwszego koncertu „Złoty wiek muzyki polskiej” przenosi widzów do przełomu XVI i XVII w. I Rzeczpospolitej (m.in. psalmy J. Stobeusza, canzony z Tabulatury Pelplińskiej, kompozycje A. Jarzębskiego).
3x Bach!
3x Bach! to mój pierwszy międzynarodowy autorski projekt – cykl koncertów w 3 miastach: Warszawa, Włocławek, Mediolan (online) skoncentrowany na muzyce Bacha. Główną rolę pełni klawesyn – instrument, którego Bach był wirtuozem. Jeden z koncertów Koncerty na 2, 3, 4 klawesyny pod batutą Fabio Bonizzoniego z uwagi na pandemię musiał zostać przeniesiony do internetu.